Wednesday, December 31, 2008

Tahun Baru!!

Kepada semua...



Selamat Tahun Baru 1430H

dan

Selamat Tahun Baru 2009M



Semoga sentiasa dirahmati dan dilindungi olehNya....


























pregnancy calendar

Tuesday, December 23, 2008

Jom makan nasi minyak..



Bulan Disember ini saya terima banyak undangan majlis perkahwinan baik yang dekat mahu pun yang jauh.

Kepada yang melangsungkan perkahwinan, saya ucapkan Selamat Pengantin Baru dan semoga berkekalan hingga akhir hayat.

Di sebelah foto majlis persandingan Zuhaili dan Afizal ahad yang lalu.
















Friday, December 19, 2008

Uji.

Semalam. Ya, semalam saya diuji tuhan. Tidak pernah saya mengalaminya sebelum ini.
Hanya melihat orang lain yang ditimpa. Tetapi semalam saya merasainya dan hingga hari ini
masih lagi tiada penyelesaian. Masih berusaha, masih bersabar dan tetap reda.

Pagi ini saya membaca bluehikari, saya tergamam dan tersentak dengan musibahnya.
Kemudian saya ke blog fajar pula. Saya rasa sangat sebak, sayu dan sedih.
Terus saya beralih ke blog jimi. Saat saya membaca perenggan kedua, air mata terus tumpah!
Ya tuhan, mereka ini punya musibah lagi hebat dari saya....!




Semoga mereka dan juga saya punya kekuatan untuk melalui ujian-ujian dariNya.

Wednesday, December 17, 2008

"Katakan padaku, siapa Kekasihmu?"

“Aku begitu hairan, perkataan “cinta” bagaikan sihir para pujangga, memeningkan para ahli fikir dan menjadi sebutan para muda mudi. Perkataan cinta merupakan perkataan yang subjektif yang sukar diterangkan secara jelas. Sesetengah pula berkata bahawa cinta tidak dapat diertikan melainkan dengan perkataan cinta itu sendiri. Aneh bukan?” kata seseorang.

“Ya, memang benar, aneh. Kerana cinta, manusia menagihnya. Tanpanya, ia mati. Tanpanya, alam ini tidak tercipta kerana Hebatnya Cinta Sang Pencipta,” jawab seorang lagi.

“Jawapanmu mengagumkanku. Apakah rahsianya? Aku tidak mendapati, melainkan engkaulah yang tersihir oleh cinta! Katakan sahaja, siapakah kekasihmu?”

Ia terdiam. Soalan itu mengunci mati bagi diri yang lalai. “Engkau tampak melindungi sukma hatimu. Katakanlah yang sebenar. Dahulu engkau katakan, engkau berjumpa dengan kekasihmu pada setiap malam.”

Ia terdiam. Terus berdiam. Masih tiada jawapan. “Katakan sahajalah. Engkau katakan, dan segalanya berakhir. Tuhan tidak suka orang yang berbuat durja.”

Ia masih diam. Tetapi kali ini ia bangun dari renungannya. Renungan yang tajam, merentasi masa dan fikir yang ada. Bibirnya bergerak-gerak, ingin menuturkan sesuatu, “Ya, benar.”

Orang tadi seolah-olah teruja. Ia melangkah sambil berpeluk tubuh. “Engkau berjumpa dengannya pada setiap malam bukan?”

“Benar. Aku tidak berdusta.”

“Oh, pasti engkau lemas disihir cinta. Cinta yang agung. Katakanlah, bagaimanakah kekasihmu?”

Ia terdiam lagi. “Kekasihku...”

“Hmm? Aku teruja ingin mendengar jawapanmu. Jawapan yang ikhlas, tentunya,” katanya dengan sinis.

“Kekasihku... sejak aku menemuinya, dialah yang membuka hatiku yang gelap. Memenuhi sukmaku dengan cahaya yang terang benderang. Hatiku yang remuk redam, diusai dan dibelainya dengan lembut dan kasih sayang. Aku tidak lagi merasai kesepian. Aku berjanji setia tidak akan berpisah dengannya!”

Sambil bertepuk tangan, “Wah, wah, wah! Hebat, syabas! Cintamu memang hebat. Katakan lagi, siapakah kekasihmu!”

Ia menyambung, “Sejak itulah, degupnya degup jantungku. Dialah nadiku. Putusnya daripadaku, putuslah harapku, hilanglah pergantunganku.”

“Hebat! Hebat! Hebat!” orang tadi menepuk tangannya.

“Dan... dia juga berjanji setia kepadaku. Dia berjanji, bahawa ia tidak akan berpaling daripadaku, sekalipun jasadku dimamah bumi. Pada pandangan manusia, badanku sudah lenyap, yang tinggal hanyalah nama. Tetapi dia temanku yang tetap setia bersamaku, walau apa yang terjadi kepadaku!”

Tepukannya bertambah kuat. Sambil ketawa terbahak-bahak, ia menggeleng-geleng kepalanya seolah-olah tidak percaya apa yang didengarnya. Kata-kata didengarnya seakan-akan ada orang bercita-cita mengukir awan dengan tangan. “Katakan kepadaku, siapakah kekasihmu!” ia mendesak dengan tiba-tiba. “Tentunya ia seorang yang menawan, anggun dan membuatkan aku kasihan melihat engkau, tersihir akan cintanya!”

“Ya, benar. Dialah indah pada pandanganku. Mahukah aku terangkan kepadamu, misteri yang ingin engkau bongkar?”

“Hahahahahahaha! Tentu sekali. Engkau memberi jawapan yang tepat sekali!”

“Katakan sahaja, dan segalanya berakhir!”

“Baiklah...”

“Dialah Fatihah yang membuka hatiku. Ia membawa hatiku yang gelap gelita, ia membawaku kepada cahaya yang terang benderang. Sejak kehadirannya, cintanya membelaiku dan memimpinku ke jalan yang lurus.”

“Oh... tidak mungkin!”

“Dialah Kahfi yang menerangiku dari satu waktu ke satu waktu. Dan kerana cintanyalah aku dilindungi daripada fitnah pendusta Si Dajjal. Pendusta, pemutar belit bicara seperti engkau!”

“Ah, tidak!”

“Dialah Yaasin yang menjadi jantungku. Aku berjumpa dengannya setiap malam, agar jantungku berdegup selama ia termampu. Tanpanya, putuslah nadiku, lenyaplah aku daripada dunia yang fana ini.”

“Tidak!”

“Dan dialah Mulk yang kutemui setiap malam. Aku diberi janji, ia akan menemaniku hatta aku sudah berada di alamm kubur. Dan dialah yang berhujah untukku pada Hari Pembalasan. Agung Cinta itu bukan?”

“Kembalilah kepada Tuhanmu. Kembalilah kepada Cinta yang Agung. Cinta tafsiranmu, keluarkanlah akalmu daripada cinta yang sempit kepada Cinta yang luas terbentang...”

Si Penyoal terduduk terkesima. Benarkah jawapan itu? Kenapa kali ini ia tersihir akan soalannya sendiri? “Ah... aku merana. Aku insaf... Di manakah perginya Cinta? Di manakah harusku cari? Siapakah sebenarnya kekasihku?”







(Disalin dari : http://resam-padi.blogspot.com/)

Friday, December 12, 2008

Will You Love Me In December?


"You say the glow on my cheek, sweetheart
Is like the rose so sweet
But when the bloom of fair youth has flown
Then will our lips still meet?
When life's setting sun fades away, dear,
And all is said and done,
Will you arms still entwine and caress me?
Will our hearts beat as one?

Will you love me in December as you do in May?
Will you love me in the good old-fashioned way?
When my hair has all turned gray,
Will you kiss me then and say,
That you love me in December as you do in May? "









masih ingat lagu lama nih?






Friday, December 05, 2008

Cuti Hujung Tahun...

Masuk sahaja bulan Disember sudah banyak yang tiada di pejabat.
Menghabiskan cuti tahunan untuk bersama keluarga baik yang bujang
mahupun yang berkeluarga.
Tujuannya pelbagai. Sebagai contoh Disember 2008 ini, ada cuti umum
disambung bersama cuti tahunan. Ada yang menyambut AidilAdha, Krismas,
bercuti di desa tercinta, pergi melancong dan ada juga yang berbulan madu.

Apapun tujuan cuti hujung tahun kalian, saya ucapkan selamat bercuti.
Rehat secukupnya untuk tenaga tahun hadapan.

Buat Alice dan Lilly yang akan pulang ke Sabah, semoga
selamat tiba di kampung halaman.

Saya? Hehehe.. akan sambut aidiladha di bandaraya Petaling Jaya :)
Awal muharam belum tahu lagi mahu ke mana, tapi yang pasti tahun baru
bermalasan di rumah :D

SALAM AIDILADHA dan SELAMAT BERCUTI!!!

Thursday, December 04, 2008

Edisi Pujuk Hati




"When one door closes, another opens;
but we often look so long and regretfully upon
the closed door that we do not see the one
which has opened for us..."




-Alexander Graham Bell-












p/s: ya, hilang seorang kawan tidak semestinya kita hilang semua kawan.....

Wednesday, December 03, 2008

Jika itu kemahuanmu...



Ya.. jika benarlah ini dan itu kemahuanmu..

akanku turutkan.
Moga kau akan lebih tenang, senang dan aman.
Kemaafanku beri.
Pergilah. Pergi! Bawa segalanya bersamamu.
Hanya satu pesanku...
Apa yang kau beri ini akan kau perolehi
suatu hari nanti..
mungkin lebih hebat, lebih dahsyat.
Wallahu'alam..






Tuesday, December 02, 2008

Penat!!

Masuk minggu ke-7..
Saya rasa sangat tidak selesa.
Ya, saya penat. Sangat penat!!
Akibatnya semalam saya terpaksa mengambil cuti segera kerana tidak mampu untuk bergerak dari tiduran. Sangat lesu! Hampir matahari tinggi baru saya boleh mengangkat kepala dan gagahkan juga bersiram dan sarapan. Suami hanya mampu rasa simpati dan memberi kata semangat. Bersyukur juga saya tiada alahan lain selain kepenatan melampau ini.
Kepada kalian yang punya pengalaman pasti ada petua.
Apakah petuanya? Mungkin boleh dikongsi bersama...

Wednesday, November 26, 2008

Mesra.....

Di sebuah Poliklinik Kerajaan yang baru beroperasi lebih kurang 3 tahun, salah satu mukim di Petaling Jaya.



Saya : Selamat Petang.. tumpang tanya boleh?


Wanita muda (1) di kaunter : ye.. selamat petang. (sambil tersenyum)

Saya : Saya nak ambil nombor di sini ke?

Wanita muda (1) di kaunter : puan ada buat appoinment?

Saya : appoinment? tak ada...

Wanita muda (1) di kaunter : puan baru pertama kali datang untuk pemeriksaan ke?

Saya : iye.. pertama kali.

Wanita muda (1) di kaunter : kalau macam tu kene buat appointment. Begini, tinggalkan IC..

Wanita muda (1) di kaunter : puan duduk dulu.. nanti saya panggil nama.

Saya : ohh.. ok. (sambil menghulur kad pengenalan)

Saya : (mencari tempat duduk ber hadapan kaunter)






Lima minit kemudian.....




Wanita muda (1) di kaunter : noor zalizah..... (memanggil nama saya dari kaunter)

Saya : (berjalan semula ke kaunter)

Wanita muda (1) di kaunter : (menyerahkan kad pengenalan saya kepada Wanita muda (2) di kaunter)

Wanita muda (2) di kaunter : bila kali terakhir period puan?

Saya : hari pertama period terakhir ke?

Wanita muda (2) di kaunter : ye.. hari pertama period terakhir puan..

Saya : dot dot haribulan oktober...

Wanita muda (2) di kaunter : dot dot haribulan oktober (sambil tangannya memusingkan carta berben tuk bulat)

Wanita muda (2) di kaunter : (kemudian melihat carta berkalendar besar berkotak grid dan mencari tarikh tertentu)

Wanita muda (2) di kaunter : kalau 2 disember puan boleh datang?

Saya : 2 disember? (sambil tangan mengeluarkan telefon bimbit dan mencari fungsi kalendar)

Wanita muda (2) di kaunter : erm.. 2 disember... di sebelah pagi (sambil memandang saya mendengar jawapan)

Saya : boleh..

Wanita muda (2) di kaunter : kalau macam tu.. puan datang jam 7.30 pagi. paling lewat jam 9.30 pagi (sambil tersenyum)

Saya : 7.30 pagi? erm.. okey.

Wanita muda (2) di kaunter : nanti puan bawa bersama kad pengenalan puan dan suami,

Wanita muda (2) di kaunter : bil air atau eletrik... tak kisah la rumah sewa atau rumah sendiri.

Wanita muda (2) di kaunter : dengan surat nikah sekali ye.... (sambil tangan mencatit sesuatu pada kertas kecil)

Saya : ye.. okey.. (sambil terangguk angguk)

Wanita muda (2) di kaunter : jangan lupa ye.. 2 disember.. pagi (sambil tangan menghulurkan kad pengenalan saya dan sekeping kertas kecil)

Saya : (angguk dan senyum)

Saya : terima kasih... terima kasih banyak ye... (memandang ke dua dua wanita muda di kaunter itu)

Wanita muda (2) di kaunter : sama-sama...

Wanita muda (1) di kaunter : (angguk dan senyum)







Adakah Anda Sibuk?

Ya, sibuk mengisi dan menyudahkan Laporan itu.........




















Tuesday, November 25, 2008

Ada Apa Dengan Yoga?

Panas sungguh cerita tentang yoga ini.
Kalian pernah mencubanya?
Saya pernah mengikuti yoga ketika dibangku sekolah menengah
dengan hanya berpandukan buku dan pita video.
Jurulatih di dalam pita itu adalah perempuan 'mat salleh'
tetapi saya sudah lupa namanya kerana pita itu juga telah hilang.
Dari pengetahuan saya yang cetek ini... perkara asas yoga
adalah teknik pernafasan dan pergerakan tubuh yang memerlukan
kelenturan. Ketika melakukan aktiviti itu secara alaminya minda akan
terasa sangat lapang kerana harus menumpukan sepenuh perhatian terhadap
asas tadi. Pada pandangan saya, yoga amat sesuai kepada mereka yang tidak
gemar aktiviti senaman yang berat seperti larian, gim dan aerobik. Juga sesuai
kepada mereka yang asmatik dan masalah kardio. Sangat tenang dan selesa.

Saya paham pengharaman oleh fatwa tentang yoga tetapi saya bersetuju
dengan Dr Asri Zainul Abidin kerana katanya
"Pergerakan manusia itu tidak semestinya berkaitan dengan agama. Sama seperti amalan judo, misalnya. Apa yang tidak sesuai, dihapuskan saja dan diambil manfaatnya. Kita kekalkan pergerakan yang meafaatkan badan,"

Saya juga pernah belajar Chi Gong (seperti tai chi) yang berasal dari tanah besar China.
Guru yang mengajar juga seorang berbangsa cina.
Bergerakan Chi Gong sangat perlahan dan penuh simbolik tetapi kesannya sangat baik
kerana ia juga seperti yoga ada elemen pernafasan dan pergerakan. Hasilnya juga
mampu memberi ketenangan minda dan penyembuhan beberapa penyakit.

Tentang isu yoga ini, semoga ada jalan terbaik bagi mengekalkan kebaikannya kerana
percanggahan pendapat di antara 'cerdik pandai' sangat mengelirukan....
ohh sangat mengelirukan!

Thursday, November 20, 2008

Tag lagi !

saya ditangging oleh alice pula....




1. When was the first time you meet him/her?

siapa? Suamikah? Erm.. kenal dia 8 tahun yang lalu..

2. What do you feel?
rasa? Tak ada rasa… biasa saja.

3. What do you feel right now?
bahagia... alhamdulillah.

4. If your enemy do anything that you hate, what will you do first?
mula-mula tengok saja… sabar dulu..

5. Give 5 characters that you have :
saya tidak pandai menilai karektor saya..
hanya teman dan keluarga yang benar-benar tahu karektor saya.
saya hanya pasti saya ini seorang yang sangat sensitif dan independent.



6. If he/her broke your heart, what's your action?
mula-mula akan tergamam… menahan tangis dan akan lerai pada malamnya sebelum tidur.


7. What character you like towards him/her?
kompromi, dari saya mula kenal hingga saya menjadi isterinya

8. Who is the name of no.1?
suami saya ke?... dalam entri “Kondangan” sudah tertera namanya

9. If your lover becomes your enemies, will you hate him/her?
belum ada lagi orang yang pernah saya sayang menjadi musuh saya…
walaupun saya sakit dikecewakan.


10. The most memorable thing he/her had done for you
5 tahun yang lalu,
bila pertama kali dia main gitar dan menyanyi di depan saya..
sebelum itu saya tidak tahu dia punya bakat itu.

11. The most thing that he/she have said to you?
”awak, bulan 8”, katanya
“kenapa dgn bulan 8?”, saya bertanya
“kita kahwin….”, jawabnya.


12. To the person that always supports you?
diri saya, emak, suami dan teman-teman

13. 5 people to tag :
Kak ija
Kak yan
Eza
Lill
Cengko

Workstation Tag

Sudah lama saya di tag oleh eZa, cuma hari ini ada kelapangan untuk melangsaikannya.
Saya mengaku workstation saya sangat bersepah tapi ada masa-masanya ia tidak lagi nampak seperti workstation.. :p


Jadi sekarang saya nak tag orang pulak.
erm... tak ramai cuma 2 orang saja, iaitu

alice
kak ija

Friday, November 14, 2008

Semalam dan Berita Gembira

Dia sudah hampir lima minggu...
dan kami akan menunggu dia sehingga minggu ke-40.


Semoga segalanya selamat. amin...








Tuesday, November 11, 2008

Translasi...

“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu, tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, sedangkan itu baik bagi kamu. Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, sedangkan itu tidak baik bagimu. Allah maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”, Al-Baqarah 216.




Saya membaca bluehikari pagi ini dan terkesan dengan terjemaahan surah albaqarah itu.

Friday, November 07, 2008

Bisik

Kakak: dik, akak dah beli dah...

Saya: beli?

Saya: beli ape?

Kakak: DSLR

Saya: hah? !!

Saya: bestnyeeeee...

Kakak: sama ngan azrulnye

Saya: D70?

Kakak: tak.. D80, dia baru update..

Saya: wow!!

Kakak: ari tuh siap mintak azrul ajar lagi...

Saya: bestnye!

Saya: akak blajar dulu guna kit lens pastu try lak wide lens ..

Kakak: ooo utk wide anggle. ishh.. ini pun x abis godek lagi..

Saya dan kakak: (sama-sama tersengeh)





Wah! seronok dengar bisikan akak tuh tadi.
Dan saya masih menggigit jari.
Tapi di dalam hati masih girang
sebab baru sahaja selesai kursus Photoshop CS3 semalam :D
Oh ya! Adobe akan mempromosikan produk baru iaitu CS4 kesemuanya serentak
pada 11 November ini di Shangri La.
Sesiapa yang berminat boleh lah ke sana.

Tuesday, November 04, 2008

Siapa ni?

satu dua empat dot satu sembilan tiga dot satu dua dot empat tujuh








siapa lah gerangan dia nih....

Saturday, October 25, 2008

Teman Yang Ku Kasih


Lagu ini saya tujukan kepada Alice, Dino, Ann, Lillian, Aree, Kak ija, Eza
dan semua yang saya panggil TEMAN.
Dengan ucapan.. selamat berhujung minggu!! :)









foto disalin dari http://kaikuan.blogspot.com






Lagu: Teman Yang Ku Kasih
Penyanyi: Azharina Azhar


Engkaulah Temanku
Tempatku Mengadu
Tika Tawa Pilu
Tetap Bersamaku..
Teman Yang Ku Kasih
Akan Ku Hargai
Hingga Akhir Nanti
Kan Kekal Abadi..

Ku Pinta Oh Tuhan
Agar Berpanjangan
Sebuah Persahabatan
Penuh Keikhlasan..





Thursday, October 23, 2008

Inspirasi

Inspirasi I


Ijan (adik saya) ketika Graduasi
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam
Universiti Teknologi Malaysia, 2006.


























Inspirasi II


Pemandu teksi terima sarjana
(Utusan Malaysia, 20Okt2008)


KUALA LUMPUR 19 Okt. – Iltizam untuk menjadi idola kepada lima anaknya membakar semangat seorang pemandu teksi, Ishak Ismail, 56, untuk meneruskan pelajaran sehingga ke peringkat ijazah sarjana.

Hari ini, impiannya itu menjadi kenyataan apabila beliau menerima ijazah Sarjana Komunikasi Korporat dari Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang pada Majlis Konvokesyen UPM Ke-32 di sini.

Semangat Ishak untuk menimba ilmu terus menyala dan selama 13 tahun memandu teksi di sekitar Shah Alam, beliau sentiasa berfikir untuk mengisi setiap masa terluang dengan perkara yang berfaedah.

‘‘Saya sedar peringkat usia saya agak tua berbanding mahasiswa lain tetapi berbekalkan kelulusan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM), saya nekad sambung belajar peringkat ijazah pada tahun 2002,’’ katanya ketika ditemui selepas majlis konvokesyen itu di sini hari ini.

Sebaik sahaja menamatkan pengajian ijazah dalam bidang komunikasi dua tahun lepas, datuk kepada tiga orang cucu ini meneruskan pengajian ke peringkat Sarjana Komunikasi Korporat.

Kejayaan hari ini, katanya, adalah berkat doa dan sokongan moral yang diberikan oleh isteri dan keluarga.

Justeru, jelasnya, pengorbanan keluarganya itu tidak akan dipersia-siakan kerana selepas ini, beliau tidak lagi akan menjadi pemandu teksi.

‘‘Cukuplah selama 13 tahun saya jadi pemandu teksi. Saya mahu mengubah kehidupan kami sekeluarga.

‘‘Cuma kenangan manis sepanjang menjadi pemandu teksi tidak akan dilupakan kerana sewaktu menunggu penumpang, itulah masanya saya mentelaah,’’ katanya yang belajar selama dua jam setiap hari.

Beliau berkata, tiga daripada lima orang anaknya kini berjaya menjejakkan kaki ke menara gading.

Menurutnya, berbekalkan ijazah sarjana yang ada di tangannya itu, beliau bersedia untuk menjadi pensyarah sambilan jika ditawarkan oleh mana-mana institusi pengajian tinggi.





Inspirasi II


Bapa terima ijazah, anak dapat diploma
(Utusan Malaysia, 23Okt2008)


KUALA LUMPUR 22 Okt. – Dengan keazaman dan tekad untuk menjadi contoh kepada anak-anak, seorang bapa kepada 11 orang anak berjaya menerima Ijazah Sarjana dalam bidang Linguistik pada Majlis Konvokesyen Universiti Putra Malaysia (UPM) Ke-32 di Serdang.

Kejayaan Ahmad Razei Abu Bakar, 49, itu lebih bermakna lagi kerana pada majlis itu, anaknya, Nur Nadjah Ahmad Razei, 21, turut menerima Diploma Pengurusan Perladangan Makanan.

Ahmad yang merupakan bekas kerani di UPM pada tahun 1979 menjadikan kejayaan anak-anak muda yang memperoleh ijazah dalam bidang masing-masing sebagai pendorong untuk melanjutkan pelajaran.

Menurutnya, beliau memilih untuk melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah selepas teruja melihat ramai anak-anak muda yang belajar di UPM berjaya dalam pelajaran.

“Mereka semua telah berjaya dan sekarang saya juga tidak mahu ketinggalan untuk bersama-sama menggenggam segulung ijazah yang telah lama saya idamkan.

“Saya sedar tanpa pelajaran dan ilmu pengetahuan, kita tidak akan mampu untuk bersaing,” katanya ketika ditemui selepas majlis konvokesyen itu di sini hari ini.

Beliau yang juga seorang pegawai keselamatan berkata, kejayaan hari ini adalah berkat doa dan sokongan moral yang diberikan oleh isteri dan keluarga.

“Merekalah yang selama ini menjadi pembakar semangat untuk saya melanjutkan pelajaran ke peringkat ini.

“Saya mempunyai 11 orang anak dan saya mahu mereka berjaya. Sebagai ayah kita harus menjadi contoh kepada anak-anak,” jelasnya.

Sementara itu, Nur Nadjah berkata, beliau bangga dengan kejayaan ayahnya hari ini dan rasa bersyukur kerana mereka berdua berjaya menamatkan pelajaran.

Berkat kesabaran dan muafakat, katanya, mereka akhirnya berjaya meneruskan pengajian dan memperoleh apa yang diidamkan.

“Saya juga akan buktikan kepada ayah saya bahawa saya juga nanti akan berjaya memegang segulung ijazah sarjana,” ujarnya.






Seronok dan kagum melihat kejayaan mereka yang berjaya di menara gading.
Mengharungi suka duka, cabaran, halangan dan kepayahan ketika menjadi penuntut. Semangat dan iltizam menjadi pendorong cita-cita. Kemanisan jua dikecapi akhirnya.
Semoga suatu hari nanti saya juga akan bergraduasi seperti mereka.





Wednesday, October 22, 2008

Derma Darah

Pagi tadi ada program menderma darah dari Pusat Darah Negara di ruang lobi Jabatan.
Di bawah adalah gambar-gambar yang sempat di ambil.













Foto oleh: Izwan Saufi

Soalan untuk hari ini..

1. Apa perasaan kalian jika tidak berjumpa sahabat baik hari ini?
2. Apa perasaan kalian apabila sudah lama tidak berjumpa/bersua dengan sahabat baik?
3. Apa perasaan kalian apabila memerlukan sahabat baik untuk mengadu cerita dan perasaan, sedang sabahat ini tiada ketika dicari?
4. Apa perasaan kalian tatkala terkenang/teringat peristiwa makan semeja dengan sahabat baik sambil borak, ketawa dan segelas teh tarik dikongsi bersama?
5. Apa perasaan kalian ketika shopping seorang diri tanpa sahabat baik ini si tukang tawar menawar?
6. Apa perasaan kalian apabila joging diwaktu pagi tanpa bertemankan sahabat baik umpama pakar kesihatan?
7. Apa perasaan kalian jika tiada sahabat baik ini mengajak menonton filem?
8. Apa perasaan kalian jika sahabat baik ini tidak mengajak menonton perlawanan bola sepak di stadium, siaran langsung mahupun siaran tertunda bersama?
9. Apa perasaan kalian jika tidak dapat berkongsi berita gembira dengan sahabat baik?
10.Apa perasaan kalian apabila mengetahui sahabat baik ini akan bertugas di luar negara dan kalian adalah orang terakhir yang mengetahuinya?
11.Apa perasaan kalian setelah hampir 4 bulan tidak mendengar suara sahabat baik dan hari ini mendengarnya melalui skype walau sepatah dua kata yang kedengaran?
12.Apa perasaan kalian apabila dapat berjumpa dengan sahabat baik itu nanti?






walau apa pun jawapan dari kalian, tentu perasaan itu terlalu kompleks dan subjektif untuk dihuraikan.

Kepada sahabat baik ini,
walau apa pun yang dilakukan sekarang dan walau di mana dia berada
saya doakan semoga dia sihat, selamat, dilindungi dan dirahmati sentiasa... amin.

Friday, October 17, 2008

Kisah CINTA

Mari cerita tentang Cinta.
Cerita ini saya salin dari blog Cikgu Jimi.
Bacalah dengan hati yang terbuka.
Ada nilai di situ yang boleh diteladani dan dihayati.




The Wallet

As I walked home one freezing day, I stumbled on a wallet someone had lost in the street. I picked it up and looked inside to find some identification so I could call the owner. But the wallet contained only three dollars and a crumpled letter that looked as if it had been in there for years.

The envelope was worn and the only thing that was legible on it was the return address. I started to open the letter, hoping to find some clue. Then I saw the dateline - 1924. The letter had been written almost sixty years ago. It was written in a beautiful feminine handwriting on powder blue stationery with a little flower in the left hand corner.

It was a "Dear John" letter that told the recipient, whose name appeared to be Michael, that the writer could not see him any more because her mother forbade it. Even so, she wrote that she would always love him. It was signed, Hannah. It was a beautiful letter, but there was no way except for the name Michael, that the owner could be identified. Maybe if I called information, the operator could find a phone listing for the address on the envelope.

"Operator," I began, "this is an unusual request. I'm trying to find the owner of a wallet that I found. Is there anyway you can tell me if there is a phone number for an address that was on an envelope in the wallet?" She suggested I speak with her supervisor, who hesitated for a moment then said, "Well, there is a phone listing at that address, but I can't give you the number." She said, as a courtesy, she would call that number, explain my story and would ask them if they wanted her to connect me. I waited a few minutes and then she was back on the line. "I have a party who will speak with you."

I asked the woman on the other end of the line if she knew anyone by the name of Hannah. She gasped, "Oh! We bought this house from a family who had a daughter named Hannah. But that was 30 years ago!" "Would you know where that family could be located now?" I asked. "I remember that Hannah had to place her mother in a nursing home some years ago," the woman said. "Maybe if you got in touch with them they might be able to track down the daughter."

She gave me the name of the nursing home and I called the number. They told me the old lady had passed away some years ago but they did have a phone number for where they thought the daughter might be living. I thanked them and phoned. The woman who answered explained that Hannah herself was now living in a nursing home.

This whole thing was stupid, I thought to myself. Why was I making such a big deal over finding the owner of a wallet that had only three dollars and a letter that was almost 60 years old?

Nevertheless, I called the nursing home in which Hannah was supposed to be living and the man who answered the phone told me, "Yes, Hannah is staying with us. " Even though it was already 10pm, I asked if I could come by to see her. "Well," he said hesitatingly, "if you want to take a chance, she might be in the day room watching television." I thanked him and drove over to the nursing home.

The night nurse and a guard greeted me at the door. We went up to the third floor of the large building. In the day room, the nurse introduced me to Hannah. She was a sweet, silver haired old timer with a warm smile and a twinkle in her eye. I told her about finding the wallet and showed her the letter. The second she saw the powder blue envelope with that little flower on the left, she took a deep breath and said, "Young man, this letter was the last contact I ever had with Michael." She looked away for a moment deep in thought and then said Softly, "I loved him very much. But I was only 16 at the time and my mother felt I was too young. Oh, he was so handsome. He looked like Sean Connery, the actor."

"Yes," she continued. "Michael Goldstein was a wonderful person. If you should find him, tell him I think of him often. And," she hesitated for a moment, almost biting her lip, "tell him I still love him. You know," she said smiling as tears began to well up in her eyes, "I never did marry. I guess no one ever matched up to Michael..."

I thanked Hannah and said goodbye. I took the elevator to the first floor and as I stood by the door, the guard there asked, "Was the old lady able to help you?" I told him she had given me a lead. "At least I have a last name. But I think I'll let it go for a while. I spent almost the whole day trying to find the owner of this wallet." I had taken out the wallet, which was a simple brown leather case with red lacing on the side.

When the guard saw it, he said, "Hey, wait a minute! That's Mr. Goldstein's wallet. I'd know it anywhere with that right red lacing. He's always losing that wallet. I must have found it in the halls at least three times." "Who's Mr. Goldstein?" I asked as my hand began to shake. "He's one of the old timers on the 8th floor. That's Mike Goldstein's wallet for sure. He must have lost it on one of his walks."

I thanked the guard and quickly ran back to the nurse's office. I told her what the guard had said. We went back to the elevator and got on. I prayed that Mr. Goldstein would be up. On the eighth floor, the floor nurse said, "I think he's still in the day room. He likes to read at night. He's a darling old man." We went to the only room that had any lights on and there was a man reading a book. The nurse went over to him and asked if he had lost his wallet. Mr. Goldstein looked up with surprise, put his hand in his back pocket and said, "Oh, it is missing!" "

This kind gentleman found a wallet and we wondered if it could be yours?" I handed Mr. Goldstein the wallet and the second he saw it, he smiled with relief and said, "Yes, that's it! It must have dropped out of my pocket this afternoon. I want to give you a reward."

"No, thank you," I said. "But I have to tell you something. I read the letter in the hope of finding out who owned the wallet." The smile on his face suddenly disappeared. "You read that letter?" "Not only did I read it, I think I know where Hannah is." He suddenly grew pale. "Hannah? You know where she is? How is she? Is she still as pretty as she was? Please, please tell me," he begged. "She's fine... just as pretty as when you knew her." I said softly. The old man smiled with anticipation and asked, "Could you tell me where she is? I want to call her tomorrow." He grabbed my hand and said, "You know something, mister, I was so in love with that girl that when that letter came, my life literally ended. I never married. I guess I've always loved her. "
"Mr. Goldstein," I said, "Come with me." We took the elevator down to the third floor.

The hallways were darkened and only one or two little night lights lit our way to the day room where Hannah was sitting alone watching the television. The nurse walked over to her. "Hannah," she said softly, pointing to Michael, who was waiting with me in the doorway. "Do you know this man?" She adjusted her glasses, looked for a moment, but didn't say a word. Michael said softly, almost in a whisper, "Hannah, it's Michael. Do you remember me?" She gasped, "Michael! I don't believe it! Michael! It's you! My Michael!" He walked slowly towards her and they embraced. The nurse and I left with tears streaming down our faces.

"See," I said. "See how the Good Lord works! If it's meant to be, it will be." About three weeks later I got a call at my office from the nursing home. "Can you break away on Sunday to attend a wedding? Michael and Hannah are going to tie the knot!" It was a beautiful wedding with all the people at the nursing home dressed up to join in the celebration. Hannah wore a light beige dress and looked beautiful. Michael wore a dark blue suit and stood tall. They made me their best man. The hospital gave them their own room and if you ever wanted to see a 76-year-old bride and a 79-year-old groom acting like two teenagers, you had to see this couple. A perfect conclusion for a love affair that had lasted nearly 60 years.

Apa Sudah Jadi?

Pelajar pukul cikgu

Oleh Syed Ridzuwan Syed Ismail (Utusan Malaysia, 17 Oktober 2008)

KANGAR 16 Okt. - Dua orang pelajar perempuan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perlis di sini didakwa menendang dan memukul seorang guru Fizik berusia 27 tahun setelah dipercayai tidak puas hati dengan tugasan kerja kursus yang diberikan kepada mereka.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10 pagi itu, kedua-dua pelajar tingkatan dua itu dikatakan dipanggil guru berkenaan bagi mendapatkan penjelasan mengenai perkataan kesat yang ditulis dalam kertas kerja kursus yang dihantar.

Menurut seorang guru sekolah tersebut yang enggan dikenali, kejadian berpunca daripada keengganan pelajar itu untuk menghantar tugasan yang diberikan kepada mereka beberapa minggu lalu.

Katanya, pelajar itu gagal menghantar tugasan yang diberikan dan hanya menghantar kepada guru tersebut hari ini selepas diminta berulang kali.

"Tetapi apabila tugasan dihantar terdapat perkataan kesat ditulis dalam buku tugasan mereka dan guru itu memanggil dua orang pelajar tersebut untuk mendapatkan penjelasan tetapi mereka bertindak di luar dugaan apabila memukul dan menendang mangsa beberapa kali.

"Guru itu yang terkejut dengan tindakan pelajar tersebut cuba mempertahankan diri dan berlaku sedikit pergelutan antara mereka," katanya di sini hari ini.

Bagaimanapun guru wanita itu difahamkan hanya mengalami cedera ringan tetapi enggan ditemuramah pemberita kerana masih trauma dengan kejadian tersebut.

Difahamkan selepas pergaduhan itu, pelajar berkenaan yang dipercayai turut terlibat dalam kegiatan gangsterisme masih tidak berpuas hati dan bertindak memanggil beberapa rakannya yang lain untuk mencari guru itu.

Insiden yang berlaku dalam kelas itu sempat dirakamkan menggunakan telefon bimbit oleh seorang guru lain yang kebetulan melalui kelas terbabit.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar, Supritendan Yusof Md. Diah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian tersebut.

"Kita akan mengambil keterangan daripada kedua-dua belah pihak untuk melengkapkan siasatan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan," katanya.


Apa sudah jadi dengan anak didik kita sekarang ini?
Anak-anak yang menjadi harapan masa depan.
Di mana nilai dan sahsiah generasi anai-anak ini?

Saya jadi takut.
Walau belum punya anak tetapi takut juga.
Takut satu hari nanti bila ada anak saya tidak mampu
mendidik mereka menjadi insan yang punya nilai dan sahsiah.
Semoga saya dan keluarga dijauhkan dari perkara yang tidak diingini.

Doa saya, semoga guru yang DITENDANG itu pulih dari fobia dan
traumanya. Juga anak didik itu segera kembali ke pangkal jalan.
Amin..

Wednesday, October 15, 2008

Quotes of the day

Friendship needs no words - it is solitude delivered from the anguish of loneliness.
-Dag Hammarskjold-



Lots of people want to ride with you in the limo, but what you want is someone who will take the bus with you when the limo breaks down.
-Oprah Winfrey-










Wednesday, October 08, 2008

Edisi Tak Puas Hati

-Puan M-


Semenjak dia masuk ke jabatan ini
hati memang tidak pernah rasa tenang dengan setiap tindak tanduknya.
Setiap tugasnya pasti akan diserahkan kepada pegawai bawahan.
Paling teruk, dia tidak akan menjalankan tugas yang tiada kepentingan
kepada dirinya tetapi tugas itu amat penting bagi bahagian dan jabatan.
Sangat mementingkan diri dan terlalu runcing jarinya apabila menuding.
Tiada siapa yang betul dan sempurna melainkan dirinya.

Oh! Cukup sakit hati ini tatkala dia begitu lantang memarahi atau menegur
Pegawai atasannya. Ya, saya ulang, PEGAWAI ATASAN iaitu pengarah kanan bahagian.
Sedangkan dia hanyalah pengarah seksyen di bahagian pengarah kanan itu.
Bukankah itu terlalu kurang ajar? Dan lebih menyedihkan dia suka melakukan
perkara itu di depan kakitangan bahagian.
Kasian sungguh Pengarah Kanan itu.
Bukan sekali tetapi acap kali!
Bagi Puan M, tidak kira orang itu lebih tinggi pangkatnya, sepangkat atau lebih
rendah, semuanya akan ditegur dengan kelantangan suara di depan umum.

Hari ini, hati sangat tersentuh apabila rakan sejawatan dimarahi gara-gara
tidak menjawab panggilan telefon bimbit darinya.
Wahai Puan M, telefon puan menggunakan postpaid dan kami di bawah ini
menggunakan prepaid! Talian prepaid selalu meragam.
Diarahkan rakan ini memeriksa senarai panggilan masuk, kononnya dia menelefon
berkali kali tapi rakan ini tidak menjawabnya.
Bagi saya, telefon bimbit adalah kepunyaan peribadi dan jangan sentuh peribadi
orang! Lain lah jika telefon bimbit itu diberikan oleh jabatan untuk
tugas tugas rasmi!
Kasihan rakan ini, dimarahi di depan kami. Tidak bolehkan dia memarahi atau
menegur kakitangannya di biliknya sahaja tanpa pengetahuan kami yang lain??
Tiada belaskah dia?

Huh~! Semoga satu hari nanti keaiban ini akan kembali kepadanya dan lebih dahsyat
lagi!




:: kepada eza, sabar na... ::

Saturday, October 04, 2008

'Dia' datang lagi!

Thursday, September 25, 2008

Jom Burger!

Dengan izin suami, petang kelmarin saya berbuka puasa dengan sahabat baik di Carl's Jr. (Mid Valley)
Memandangkan semasa kenduri saya tempohari mereka tidak dapat hadir, maka saya bawa bersama album majlis perkahwinan.
Suasana memang gamat walau hanya kami berlima sahaja. Borak, makan, ketawa, gosip, soksek soksek, makan, ketawa, gosip.......... hehehe.. seronok!!






Ini Shasha... yang paling kecoh. "Sha.. pujian aku memang ikhlas masa tuh.. ko makin cantik arr..."






Ini Alice. Bukan iklan burger ye..
"Mana sia pergi.. Nookie mau ikut. Ish! indak syok"








Ini Zakiah. Tapi kami panggil Zack. Dia yang cadang makan kat sini. kata Zack "Huh! sakit perut, ketawa sampai nak pecah perut!"







Yang ini puan empunya blog. Ketawa.. ketawa.. dan ketawa. "Tapi.. aku nak jumpa gak Si Clay tuh"








dan Faizal oops! Nookie. "Sha.. bukan faizal ko tapi faizal khaleed!".
"Betul arr nookie, your face tak macam your brother... jangan marah eh"






Tu dia.. makanan yang dipesan. Semua burger! dan BESAR nye..
"banyaknye kentang... gila kentang eh?"








Alice yang macam kelaparan sebelum masuk waktu. "Weh! mana aci ko share ngan nookie?!"







Salah satu burger yang di order... "ermm.. sedap"









Group photo session.. "oops! nookie teda. sapa suh datang lambat?" (edisi dengki)







"Semoga kalian berdua kekal hingga ke jinjang pelamin.. dan akhir hayat... amin"









Ooo Geng! Bila nak gathering lagi?? hehehe... :D

Monday, September 22, 2008

Mee Rebus Utara


Hehehe.. lapaq tak? apa kata meh try mee rebuih utara petang nih :)
Resipi asal dari cheq-sue.com. Saya salin resipi asal di bawah ini :

Bahan-bahan:

3 ulas bawang merah - dimayang

3 ulas bawang putih - dimayang

20 tangkai cili kering - dikisar bersama bawang besar & belacan

2 ulas bawang besar

1 inci belacan dipanggang dahulu

1 cawan kacang goreng - dikisar halus

1 kg udang diasingkan kepala, ekor dan kulit

- isi udang digaulkan garam kunyit dan digoreng (hidang semasa makan)

- kepala, kulit & ekor udang dikisar dan diambil airnya

1/2 kg daging direbus

- daging dihiris nipis dan hidang semasa makan

- air rebusan daging masuk dalam kuah

3 sudu besar sos cili

3 sudu cuka makan

3 biji ubi ketang direbus & dikisar

garam & gula secukup rasa

mee kuning

telur rebus

daun bawang, limau kasturi & cili merah

bawang goreng



Cara-cara memasak kuah mee:

1. tumis bawang merah & bawang putih hingga kekuningan

2. masukkan cili kering yang telah dikisar bersama bawang besar & belacan

3. masukkan air udang

4. masukkan air rebusan daging

5. masukkan kacang goreng kisar

6. masukkan sos cili dan cuka

7. masukkan kentang rebus yang telah dikisar

8. Akhir sekali masukkan garam dan gula secukup rasa

9. Hias hidangan dengan daun bawang, limau kasturi & cili merah juga telur rebus.



Seperti biasa saya akan ubah sedikit resipi ikut selera saya dan keluarga.
-Belacan saya ganti dengan 2 sudu udang kering
-Cuka saya ganti dengan sos tomato
-Kentang saya ganti dengan ubi keledek
-Sebagai hiasan saya tambah sawi dan taugeh yg telah di celur dan juga fish ball

Thursday, September 11, 2008

Cinta ubat, racun jiwa



Rasa cinta kepada seseorang adalah anugerah paling indah daripada pencipta makhluk seluruh isi alam ini.

Pernahkah anda merasakan terlalu menyintai seseorang sehingga terasa indahnya kehidupan ini?

Dalam percintaan, tiada sempadan untuk menikmati perasaan itu. Baik cinta terhadap keluarga, terhadap kekasih atau Allah, ia pasti menuntut pengorbanan.

Barangkali ada insan yang tidak pernah jatuh cinta dan tidak menikmati nikmat indah di sebalik sebuah kata cinta?

Bagi yang tidak faham apa makna cinta, berikut persoalan dan kenyataan yang mampu menjawab segalanya.


-Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan, mengapa pengorbanan itu bukan noktah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta, mengapa cinta itu semakin sukar dimiliki? Cinta seumpama kota kristal indah di penglihatan tetapi derita di perasaan.

-Ada orang pada mulanya malu untuk jatuh cinta tetapi apabila perasaan menjadi rindu padanya, tiba-tiba perasaan malu itu menjadi hilang dengan sendirinya dan terpaksa menerima kenyataan yang sebenarnya bahawa anda telah jatuh cinta.

-Gerak geri memberi pengertian kepada perasaan yang tidak terucap oleh kata-kata.

-Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. Parut yang lama pasti sembuh selagi iman terselit di dada.

-Cinta yang datang umpama pelangi ceria dengan tujuh warna memukau saat bayu berlagu riang, ketika itulah cintanya hadir. Apabila mata terlihat seseorang yang bakal mewarnai hidupnya.

-Cinta bukan paksaan. Ia lahir daripada dua perasaan, kehadirannya tidak diundang, perginya tiada yang merelakan kerana ia terlalu sukar untuk dimengertikan.

- Persahabatan biasanya berakhir dengan percintaan tetapi percintaan tidak pernah berakhir dengan persahabatan.

-Cinta bukan mengajar kita lemah tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar menghinakan diri tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat tetapi membangkitkan semangat.

-Apakah cinta itu? Cuba katakan... Tidak lain dan tidak bukan ialah dua jiwa dalam satu fikiran dan dua hati dalam satu debaran.

-Cetusan cinta pertama adalah suatu getaran yang sangat menggoncangkan jiwa.

-Kadangkala kita menyedari betapa dalamnya kita menyintai seseorang, pada saat kita sedang kehilangannya. Kadang kala kita menyedari betapa perlunya cinta seseorang pada saat kita amat memerlukannya.

-Cinta yang lahir daripada pandang pertama adalah cinta suci manakala perasaan cinta yang lahir daripada kemesraan persahabatan adalah cinta sejati. Namun, sukar membezakan yang mana lebih abadi, cinta suci atau cinta sejati.


Sumber: Harian Metro


Wednesday, September 10, 2008

Flower?




You Are An Iris



You are a unique person who seeks out novelty in life.

An inspiration seeker, you often have to change scenery to recharge.

You don't deal well with structure or rules. You need to do it your own way.

Your ideal relationships are free and flowing. No one can tie you down.

Monday, September 08, 2008

Piagam Pelanggan 2

Hari ini sekali lagi saya pergi ke Jabatan Agama Islam Selangor untuk kali yang ke 4 bagi urusan NIKAH.
Ya! Di tingkat satu itu sekali lagi saya ke situ.
Dari pemerhatian saya yang telah menjadi pelanggan di situ sebanyak 4 kali saya ulang.. EMPAT KALI. Secara jujurnya perkhidmatan kaunter di situ (tingkat 1) sangat TIDAK MEMUASKAN. Terutama perempuan muda itu.. ya, perempuan muda itu! Nasihat saya kepada dia.. walau apa pun kerenah, kemusykilan, permintaan dan pertanyaan pelanggan jangan lah dijawab dengan sinis dan sindiran... dan tolong jangan KURANG AJAR! Sifat itu tidak langsung mencerminkan perkhidmatan sebuah jabatan agama islam.
Saya harap mereka yang tidak menepati PIAWAIAN layanan dan perkhidmatan kaunter seperti itu diTUKAR dengan mereka yang LEBIH LAYAK.
Aduh~! sakit lagi hati saya....

Mari Buat Kraftangan



sebenarnya kraf ni saya buat untuk bunga rampai (hantaran)
semasa kenduri saya tempohari tapi gambar ni diambil semasa saya buat percubaan.
Tidak kira isinya potpouri atau bunga rampai tujuan asalnya tetap sama
iaitu menghasilkan bekas hiasan kecil yang berbau wangi.

Bahan-bahan:

Botol kecil (saya guna botol ayam brand's)
tali kertas dwiwarna
riben (saiz lebar 2")
bunga riben/ bunga kecil
potpouri/ bunga rampai
gam UHU / gam panas

Cara-cara:

senang sahaja
lihat gambar di atas
dan hasilkan seperti itu
mungkin hasilnya lebih cantik dari itu :)
Selamat mencuba!!

Friday, September 05, 2008

Kisah 8 tahun yang lalu...


Saya terlalu rindu..
ketika itu..
di pulau itu..
Mengenangnya,
terasa sangat sayu.
Adakah kalian juga begitu?



untuk Alice dan Shasha... Selamat Hari Lahir Ke-28. Semoga hidup kalian sentiasa dirahmati.
untuk Lynn di Sarawak.. Selamat berpuasa, maaf zahir batin. Rindu sama masakan kitak!
untuk Clay.. semoga cepat bertemu jodoh. sejuk~!!!!!!!!!


Gambar dari kiri:
clay, lynn, shasha, alice, za

19 Ogos 2000

Thursday, September 04, 2008

Ayat-Ayat Cinta

Wednesday, September 03, 2008

Sambal Ikan @ Serunding Ikan


Malam tadi lepas berbuka puasa, saya bertungkus lumus memasak serunding ikan.
Hajat asal nak buat kuih raya (mini popia) tapi mungkin perlu dibuat lagi sebab sudah jadi hidangan sahur pagi tadi :D
Ini percubaan pertama saya.. untuk memasaknya perlukan kesabaran.
Resipi? Resipi asal saya ambil dari blog kak raidah.
Ada sedikit tambah dan tolak yang saya buat. Jadi, selamat mecuba!






Serunding ikan (http://resepiraidah.blogspot.com)

Bahan-bahan:

3 mangkuk isi ikan(tenggiri/kembung) ~ rebus ikan,buang tulang dan kisar atau tumbuk
1 senduk bawang putih dan bawang merah yang dikisar
Cili kering (rendam dan kisar) ~ ikut pedas yang disukai
2 mangkuk kecil bawang goreng (untuk menyedapkan lagi serunding)
Air asam jawa secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis.

Cara penyediaan:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang kisar sehingga wangi. Kemudian masukkan cili dan goreng hingga garing.
2. Masukkan air asam jawa,garam
dan gula secukup rasa.
3. Masukkan isi ikan dan kacau sehingga kering dengan mengunakan api yang sederhana besar.
4. Setelah serunding kering,sejukkan. Kemudian masukkan bawang goreng dan gaul rata.sedia untuk dihidang.


Tambahan:

- Saya tambah 2 batang serai dan sesudu biji ketumbar. Dikisar dan tumis bersama bawang dan cili.
- Untuk resipi di atas saya guna seekor ikan tongkol sederhana besar.
- cili kisar saya letak 3 sudu makan dan asam jawa saya ganti cuka epal (1 sudu makan)

Tambahan 2:

- kata emak, kalau ada lengkuas dan halia, boleh juga ditambah.





Tuesday, September 02, 2008

Selamat Datang Ya Ramadhan!

Untuk semua....


Tuesday, August 26, 2008

Piagam Pelanggan

Saya rasa sangat kecewa dengan perkhidmatan Jay Ae Ai Es terutama khidmat kaunter. Semalam saya dan suami pergi ke jabatan tersebut untuk mengambil dokumen asal (bukan sementara ya!), janji mereka (yang terpampang megah di tepi kuanter) akan selesai 14 hari dari tarikh serahan. Saya dan suami menuntutnya seminggu selepas 14 hari itu. Hasilnya, saya balik dengan hati yang amat panas sehingga tidak mampu untuk berkata-kata dan suami juga begitu. Saya tahu dia marah manakan tidak, 3 batang rokok dihisapnya tanpa henti.
Alasan yang kami terima... "Sepatutnya dah siap tapi.. ramai yang kawin bulan nih... tu yang tak siap lagi."
Munasabah ke alasan tu? aduh~!
Saya sendiri sebagai penjawat awam sangat sedih dengan jawapan itu.
"Bukan ke dalam piagam tu tulis 14 hari dari serahan kadi. hari nih lebih dari 3 minggu dari saya nikah?" saya bentak. Sengaja saya ungkit piagam itu.
Dan jawapan yang saya terima sama seperti sebelum ini.
Kecewa betul saya dengan jawapan pegawai di kaunter itu.
Saya malu dengan suami, sangat malu. Kasihan dia, sudah la perlu datang dari jauh (mantin ke Shah Alam) dokumen tak dapat dan alasan yang begitu rupa. Saya tidak tahu apa yang dia fikir tentang kami (penjawat awam).
Alahai~

Thursday, August 21, 2008

Acar Buah


Seperti selalu apabila menjelang ramadhan, terasa ingin menjamah acar buah.
Malam tadi saya beranikan diri mencuba resipi dari internet (kak hanieliza) tapi saya ubah mengikut selera dan citarasa sendiri. Sebagai contoh cuka saya ganti dengan cuka epal kerana perut saya dan keluarga sensitif pada cuka. Buah-buah jeruk juga saya pilih ikut kegemaran ahli keluarga. Kepada yang menyalin resipi... Selamat Mencuba!



Bahan A

1 mangkuk jeruk buah (3 jenis kering & 3 jenis basah)
7 biji jeruk cili api (rendam dalam cuka epal sehari)
4 biji jeruk bawang merah
3 biji jeruk bawang putih

Bahan B

10 – 15 biji cili kering (buang biji)
9 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu besar serbuk kari ikan (goreng tanpa minyak)

Bahan C

4 sudu besar minyak
1 batang kayu manis
3 sudu besar gula
2 sudu besar cuka epal
Garam
1 sudu besar bijan (goring tanpa minyak)

Cara-cara memasak

  1. Kisar bahan B
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan B dan kayu manis hingga wangi, garing dan naik minyak
  3. masukkan gula, sedikit garam dan cuka epal, gaul hingga naik minyak
  4. masukkan bahan A dan perlahankan api. Masak hingga hampir kering atau pekat.
  5. masukkan bijan dan hidang.

Thursday, August 14, 2008

Nur Amalina Humairah


Nina... mak long minta maaf nak, next time mak long bawak awak pi giant.. ok?

Thursday, August 07, 2008

Resepsi Cinta : Terima Kasih


Di sini saya (dan juga suami) ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada
saudara, jiran dan kenalan yang telah hadir ke majlis kami (3 Ogos 2008).
Semoga perkahwinan ini mendapat doa restu dari kalian semua.


foto oleh :
kerulshukor

Tuesday, July 22, 2008

Jom pi kelas...


Saya akan masuk kelas (kursus) Linux and Networking minggu ini..
huhu.. weekend pun ada kelas....

Monday, July 21, 2008

Dikir Barat

TUPAI - HALIM YAZID


Ada seko anok tupa,
Atah jula mokte,
Kudung eko, peghuk lapa
Jale caghi make 2x

(Ada seekor anak tupai di atas dahan pokok rambutan.
Ekornya kudung, perutnya lapar. Jalan2 cari makan)



Kejadie tuhe, di pangge namo tupa
Asa nyo dale ute, sejenih mamalia..

(Diciptakan tuhan, diberi nama tupai. Asalnya dr hutan, sejenis mamalia)


Kalu pasa jakkik kot dahe,
Dio lah ye paling handa,
Jatoh jaghe-jaghe,
Keghano dio tok soba..

(kalau pasal lompat-lompat dr dahan ke dahan, dia lah yg paling terer.
Jarang2 jatuh. Kalau jatuh pun sbb dia tak sabar)



Sepanda-panda tupa meloppak,
Jatuh tannoh jugok,
Nok wi hambak oghe jahak,
Janghe telajok maghoh

(Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga.
kalau nak tangkap atau kejar org jahat, jgn terlampau marah)



Oghe jame ghitu, pakak hambak tupa
Bimbe ko buoh baghu, takok tok de besa
Hanyo deghie, duku .. kalu de nya keghik tupa,
Pendek taung tu, nyo deghie tok de nok jua

(Org zaman dulu, ramai-ramai kejar tupai.
Risaukan kebun,kalau ada buah baru, takut tak sempat besar. Kalau pokok durian ke, duku ke.. kalau dah digigit tupai, tahun tu mesti durian tak boleh nak jual)


Oghe seghabuk, tupa seko
Beghambak aghi-aghi,
Nyo pakak likong, nyo pakak pekong,
Tupa tok leh laghi

(Org serabut dgn tupai seekor. Hari2 berkejar-kejar.
Semua org pakat2 kepung, pakat2 baling dgn batu.. Akhirnya tupai tak boleh lari lagi)



Setakak bede ado, tupa habih mati,
Hokni lah sayo raso, kito sangak ghugi
Kito maknusio, setinggi mano pong kito ngaji,
Nok wak tupa seko tetu skali doh tok jadi

(sejak ada senapang/ pistol, tupai dah byk mati. Yg ini lah saya rasa, kite sgt rugi. Kite manusia ni, setinggi mana pun kite belajar, kalau nak soh buat tupai sekor, tentu skali tak menjadi)


Loni kapung, atah pagar, jaghe buleh tengok,
Bapok tupa, ibu tupa, jale bawok anok 2x

(Sekarang ni, di kampung, kalau kat atas pagar, dah jarang boleh nampak..
bapak tupai, mak tupai jalan bawak anak)



Ghaso sie sunggoh, tengok seko anok tupa,
Keghano telajok kughuh, sapa tok leh nok niti pagar
Bulu-bulu pong habes lughoh, air mato begha-begha,
Maghi dale baghoh, bokali keno ghacung tupa

(rasa kesian sungguh!.. bila tengok seekor anak tupai.. Disebabkan terlalu kurus, sampai tak boleh nak meniti pagar. Bulu2 di badan pun dah habes luruh,
air mata berlinang-linang.
Dtg dr dlm baruh, mungkin dia termakan racun tupai)





Semasa saya berkursus Perekaan Penerbitan tempoh hari, saya sering nyanyi rangkap pertama lagu ini dan tanpa disedari sahabat baru di sebelah kiri saya mendengar dengan sangat teliti.
"awak orang kelantan ke?," soalnya. "Tak lah.. saya dari sini, selangor," saya balas. "Saya ingat awak dari kelantan sebab nyanyi dikir barat tu sebiji macam orang kelantan," katanya dan saya soal dia "asal dari kelantan ke?" dia hanya angguk dan saya tersenyum.

Sebenarnya setiap kali saya teringat seorang sabahat (dari kelantan) saya akan menyanyi lagu ini. Saya sangat rindu untuk bersua, berkongsi cerita, ketawa dan menangis dengannya. Agak lama juga saya tidak ketemu dia. Mungkin dia juga sedang sibuk dalam persiapan majlis besarnya. :)


Friday, July 18, 2008

Surat Khabar Hari Ini

Semenjak akhir-akhir ini saya hanya berminat membaca tajuk-tajuk sahaja bagi berita utama.
Kenapa? Bagi saya tidak perlulah membaca isi kandungan yang cukup menyesakkan jiwa dan minda dengan semua konspirasi dan permainan teka-teki politik.
Saya mengaku, saya BENCI potilik sejak saya di bangku sekolah. Ini kerana abah seorang yang aktif dalam UMNO walaupun dia hanya seorang pengerusi tetap.
Jikalau kalian adalah anak kepada penggiat politik tentu sekali tahu "aliran udara" dirumah keluarga kalian. Mereka tidak betah duduk dirumah, belum pun seminit kerusi dipunggung hangat, telefon akan bunyi berdering-dering. Itu belum lagi dengan musuh yang terang lagi nyata mahupun di dalam selimut. Huh~!
Maaf jikalau saya terlalu berterus terang. Tetapi ini adalah pendapat saya, dunia politik terlalu banyak DOSA. Kenapa saya katakan dosa? Lihat saja sekarang ini, fitnah menfitnah, tuding menuding, kata mengata, umpat mengumpat... alahai. Bak kata pelawak muda lagi berbakat, Nabil, "Lu pk la sendiri!,".

Sekarang apabila membuka helaian surat khabar ataupun membaca secara online saya akan cari tajuk seperti di bawah. Di situ ada moral yang boleh diangkat sebagai contoh yang sangat mulia.


Rumusan saya bagi artikel di atas, tidak mengapa andai kita kerugian besar asalkan nyawa penumpang adalah selamat kerana mereka adalah tanggungjawab besar yang dipikul kapten dan anak-anak kapal. Syabas kepada mereka.

Thursday, July 17, 2008

Kondangan..








Dengan ini saya menjemput sahabat blogger sekalian
untuk ke "majlis besar" saya..



Kondangan : istilah jawa yang bermaksud undangan/jemputan

Tuesday, July 15, 2008

Lets Chilling at Sg Chilling!