Wednesday, September 03, 2008

Sambal Ikan @ Serunding Ikan


Malam tadi lepas berbuka puasa, saya bertungkus lumus memasak serunding ikan.
Hajat asal nak buat kuih raya (mini popia) tapi mungkin perlu dibuat lagi sebab sudah jadi hidangan sahur pagi tadi :D
Ini percubaan pertama saya.. untuk memasaknya perlukan kesabaran.
Resipi? Resipi asal saya ambil dari blog kak raidah.
Ada sedikit tambah dan tolak yang saya buat. Jadi, selamat mecuba!






Serunding ikan (http://resepiraidah.blogspot.com)

Bahan-bahan:

3 mangkuk isi ikan(tenggiri/kembung) ~ rebus ikan,buang tulang dan kisar atau tumbuk
1 senduk bawang putih dan bawang merah yang dikisar
Cili kering (rendam dan kisar) ~ ikut pedas yang disukai
2 mangkuk kecil bawang goreng (untuk menyedapkan lagi serunding)
Air asam jawa secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis.

Cara penyediaan:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang kisar sehingga wangi. Kemudian masukkan cili dan goreng hingga garing.
2. Masukkan air asam jawa,garam
dan gula secukup rasa.
3. Masukkan isi ikan dan kacau sehingga kering dengan mengunakan api yang sederhana besar.
4. Setelah serunding kering,sejukkan. Kemudian masukkan bawang goreng dan gaul rata.sedia untuk dihidang.


Tambahan:

- Saya tambah 2 batang serai dan sesudu biji ketumbar. Dikisar dan tumis bersama bawang dan cili.
- Untuk resipi di atas saya guna seekor ikan tongkol sederhana besar.
- cili kisar saya letak 3 sudu makan dan asam jawa saya ganti cuka epal (1 sudu makan)

Tambahan 2:

- kata emak, kalau ada lengkuas dan halia, boleh juga ditambah.





7 comments:

eZa said...

mini popia?? sodap tuh! order leh?! ;)

Anonymous said...

nnt sy kasi awk rasa.. pastu awk decide la serunding tu sesuai atau x tuk buat mini popia.. ok x?

Anonymous said...

ehemmm...nk jg bleh?

eZa said...

ok je ;)

en_me said...

wa rajinnyerr buat serunding ittewww.. selamat berpuasa

HazlisaNoor said...

nak rasa..bak le skit dlm satu tupperware kecik ke..hehe

Anonymous said...

en. me,
Selamat berpuasa.. njalok ngapuro..

kak ija,
alamak! nnt za tgk kalau² ada lagi na..